Na mocy uchwały Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego z 2019 roku marzec to w naszym kraju Miesiąc Zdrowia Jamy Ustnej. Wybór ten nie był przypadkowy – na 20 marca przypada bowiem Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej. To wyjątkowe święto jest inicjatywą Światowej Federacji Dentystycznej (FDI) – organizacji zrzeszającej 191 krajowych towarzystw stomatologicznych ze 134 państw, reprezentujących łącznie ponad milion lekarzy dentystów. I w tym kryje się siła przekazu, który 20 marca dociera do wielu milionów pacjentów w niemal każdym zakątku świata.
Podobnie jak przed rokiem, obchody World Oral Health Day 2025 mają podkreślać znaczenie zdrowia jamy ustnej dla ogólnego stanu zdrowia. Tym razem Światowa Federacja Dentystyczna szczególną uwagę zwraca na związek, jaki zachodzi między problemami stomatologicznymi a kondycją psychiczną – tegoroczne hasło brzmi: „Zdrowa jama ustna to zdrowy umysł” (oryg. ang. „A Happy Mouth is a Happy Mind”).
Jak co roku, liczne działania w związku ze Światowym Dniem oraz Miesiącem Zdrowia Jamy Ustnej podejmowane są także w naszym kraju – przede wszystkim dzięki aktywności Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, a gros projektów realizowanych jest w ramach całorocznej kampanii Polska mówi #aaa. Co więcej, w obchody Miesiąca Zdrowia Jamy Ustnej może włączyć się każdy lekarz dentysta, higienistka, asystentka, czy firma związana ze stomatologią. Inicjatywy można zgłaszać poprzez stronę internetową: polskamowiaaa.pl. Bieżące informacje o kampanii znaleźć można także na Facebooku oraz Instagramie kampanii.
– Będziemy robili wszystko, aby odwrócić statystyki, promować profilaktykę i coraz mocniej uświadamiać społeczeństwo o znaczeniu zdrowia jamy ustnej. Chcemy kształtować prawidłowe nawyki i wykazywać otwartość i empatię w gabinetach stomatologicznych w celu prewencji, a nie tylko leczenia – mówi manager kampanii Sylwia K. Drobik.
Należy wspomnieć, że głównym Partnerem tegorocznej akcji jest marka Oral-B, która zapewniła imponującą liczbę ponad 3500 darmowych wizyt w 90 gabinetach partnerskich Oral-B oraz w 29 praktykach Medicover Stomatologia. Dzięki tej inicjatywie pacjenci mogą uczestniczyć w trwającym cały miesiąc maratonie bezpłatnych przeglądów stomatologicznych i instruktaży higieny jamy ustnej (m.in. pod hasłem „Lepiej jest zapobiegać niż leczyć”).
Gorące podziękowania nasze Towarzystwo kieruje również do pozostałych Partnerów kampanii Polska mówi #aaa – firm i marek: Listerine, ShopDent, Biomed, Oclean, Klub Mleczaka, Zdrowy Lizak Mniam Mniam oraz Vitammy, które przez swoje zaangażowanie i społeczną wrażliwość pozwalają nam docierać do jak największej liczby pacjentów. Wszystkim Partnerom dziękujemy za włączenie się do akcji i wspólne świętowanie Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej!
Kluczowym elementem kampanii Polska mówi #aaa są organizowane w całym kraju bezpłatne przeglądy diagnostyczne – profesjonalne badania jamy ustnej oraz edukacja prowadzona przez szerokie grono zaangażowanych higienistek stomatologicznych i lekarzy dentystów. Wędrując z edukacją, prewencją do żłobków, szkół, przedszkoli i placówek szkolno-wychowawczych wykorzystują oni broszury, materiały naszych partnerów oraz gadżety promocyjne, takie jak kolorowanki, dyplomy, typodonty, szczoteczki i pasty do zębów. W tej sposób realizujemy misję, docierając do tysięcy edukowanych tematycznie dzieci w 7500 inicjatywach w skali jednego roku, edukując w zakresie zdrowych nawyków żywieniowych i higienicznych.
Z tego względu na wielkie słowa uznania zasługują wszystkie inicjatywy podejmowane nierzadko w niewielkich miejscowościach, realizowane najczęściej w szkołach czy przedszkolach. Podczas takich spotkań przedszkolaki i uczniowie młodszych klas poznają zasady dbania o higienę jamy ustnej, uczestniczą w instruktażach higieny, które są dostosowane do ich wieku, a także dowiadują się, jak ważną rolę w zachowaniu zdrowych ząbków odgrywa prawidłowa dieta.
Są także inne, interesujące projekty, jak np. warsztaty stomatologiczne dla seniorów – Polaków i Ukraińców z niepełnosprawnościami, mieszkających w ośrodku opiekuńczym, prowadzone przez Paulinę Mintzberg-Wachowicz, prezes Sekcji Profilaktyki i Promocji Zdrowia PTS-u.
Pamiętając o tym, że 20 marca jest szczególnym dniem w kalendarzu każdego lekarza stomatologa, higienistki czy asystentki, miejmy świadomość, że nasi pacjenci przez cały rok, zależnie od indywidualnych potrzeb, oczekują naszej uwagi i cennych wskazówek, które pomogą im na długie lata zachować zdrowie jamy ustnej w dobrym stanie.