W ostatnich miesiącach firma Medisept – lider w produkcji środków dezynfekcyjnych – przy wsparciu Związku Pracodawców Stomatologii i innych partnerów, w tym Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, aktywnie włączyła się w działania legislacyjne w sprawie planowanych zmian w „Rozporządzeniu w sprawie środków skażających alkohol etylowy”.
Skażalniki to substancje chemiczne, które są dodawane do alkoholu etylowego w celu jego denaturacji, dzięki której substancja taka staje się nieprzydatna do spożycia. Produkty, które zawierają skażalniki (służące m.in. do dezynfekcji rąk i powierzchni) są powszechnie stosowane w stomatologii i innych dziedzinach medycyny, a także w hotelarstwie, gastronomii i branży beauty. Łącznie w naszym kraju korzysta z nich ponad 130 000 podmiotów.
Ze względu na konieczność stosowania, jak i skalę użycia tego typu produktów, alkohol etylowy, używany m.in. w produkcji środków dezynfekcyjnych, nie podlega wysokiej akcyzie. Natomiast proponowane przez rządzących zmiany w zakresie akcyzy na wyroby biobójcze, zawierające skażalniki alkoholu etylowego, mogłyby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo zdrowotne w Polsce, mogłyby też zaburzyć dostępność tych produktów, niezbędnych m.in. w stomatologii.
– Ministerstwo zdrowia zaproponowało nowe przepisy, prowadzące do zmiany składu skażalników alkoholu etylowego stosowanych w produkcji środków dezynfekcyjnych, a także akcyzy na nie. Zmiany te mogą prowadzić do obniżenia jakości produktów dezynfekcyjnych dostępnych na rynku polskim, zwiększenia ich kosztów, a także uprzywilejowania zagranicznych producentów – napisał na łamach „Nowego Gabinetu Stomatologicznego” lek. Waldemar Ferschke, specjalista I stopnia z epidemiologii, wiceprezes Zarządu Medisept Sp. z o.o.
Dlatego podstawowym celem kampanii prowadzonej przez Medisept przy wsparciu m.in. Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego było uświadomienie decydentom znaczenia stosowania odpowiednich skażalników w produktach dezynfekcyjnych – zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa pacjentów i pracowników placówek medycznych, w tym gabinetów dentystycznych. Nie bez znaczenia był również fakt, że środki do dezynfekcji stały się z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju produktem strategicznym, którego wytwarzanie powinno być kontynuowane w Polsce. Pierwotny projekt zmian w Rozporządzeniu wprowadzał uprzywilejowanie podmiotów wytwarzających tego rodzaju produkty poza granicami naszego kraju.
– Skażalniki mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego, ponieważ wpływają na skuteczność środków dezynfekcyjnych i eliminują ryzyko nielegalnego wykorzystania alkoholu etylowego. Kampania podjęta przez Medisept i Związek Pracodawców Stomatologii miała na celu ochronę interesów branż korzystających z tych produktów oraz zapewnienie ich dostępności i wysokiej jakości na polskim rynku – dodał Waldemar Ferschke w wywiadzie dla „Nowego Gabinetu Stomatologicznego”.
Kampania została zainicjowana z tego względu, że proponowane zmiany legislacyjne mogły prowadzić do uprzywilejowania zagranicznych producentów, wzrostu kosztów produkcji oraz obniżenia jakości środków dezynfekcyjnych dostępnych w Polsce. Była to również okazja, by przypomnieć, że odpowiednie środki skażające alkohol etylowy są kluczowe dla skuteczności i bezpieczeństwa produktów dezynfekcyjnych, co ma szczególne znaczenie dla branży medycznej, w tym stomatologicznej.
W efekcie podjętych działań w procesie legislacyjnym uwzględniono część proponowanych poprawek, co przyczyniło się do ochrony standardów higieny i bezpieczeństwa.
Partnerami firmy Medisept w prowadzonej kampanii byli: Związek Pracodawców Stomatologii, Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Wyrobów Medycznych Polmed, Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, Porozumienie Zielonogórskie, Polskie Stowarzyszenie Pielęgniarek Epidemiologicznych, Lubelski Związek Lekarzy Rodzinnych – Pracodawców, Związek Powiatowych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej woj. podkarpackiego oraz Centrum Medyczne LUXMED Sp. z o.o. w Lublinie.