Każda osoba, bez względu na miejsce zamieszkania, rasę, tło kulturowe czy wyrażane poglądy, zasługuje na dostęp do wysokiej jakości opieki stomatologicznej, a także do wiedzy potrzebnej do utrzymania zdrowia jamy ustnej. Dlatego 20 marca każdego roku Światowa Federacja Dentystyczna (FDI) zachęca środowisko stomatologiczne na całym świecie do zjednoczenie się wokół idei ustawicznego podnoszenia świadomości pacjentów na temat znaczenia zdrowia jamy ustnej i jego wpływu na cały ustrój.
W 2024 roku World Dental Federation rozpoczęła zaplanowaną na trzy lata kampanię pod tytułem „Zdrowa jama ustna, to…”, aby podkreślić kluczowe znaczenie zdrowia stomatologicznego i jego powiązań ze zdrowiem ogólnym. W przyszłym roku nacisk ma być położony na konsekwencje stanu zdrowia jamy ustnej dla psychiki człowieka.
Na stronie internetowej Światowej Federacji Dentystycznej napisano: – Zdrowa jama ustna odzwierciedla wiele aspektów dobrego samopoczucia, a my naszą podróż rozpoczęliśmy od zbadania powiązań zachodzących między zdrowiem jamy ustnej a ogólnym zdrowiem fizycznym człowieka. Wkraczając w drugi rok naszej kampanii, FDI przenosi punkt ciężkości, tym razem zwracając uwagę na to, jak zdrowie stomatologiczne przekłada się na zdrowie umysłu. Kampania poruszy kolejny ważny temat: związek między zdrowiem jamy ustnej a dobrym samopoczuciem psychicznym.
Przekaz o występującej zależności jest zrozumiały dla każdej osoby związanej zawodowo ze stomatologią. Ale ponieważ ma on trafić przede wszystkim do naszych pacjentów, Federacja postanowiła wesprzeć się przyjaznymi postaciami, które pomogą w dotarciu do pacjentów, przede wszystkim tych najmłodszych. Z tego powodu powraca bóbr Toothie – „gwiazda filmowa” FDI – która będzie zapowiadać obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej 2025.
Został już udostępniony 30-sekundowy klip (w języku angielskim) z piosenką, która promuje temat wiodący przyszłorocznych obchodów ŚDZJU. Co więcej, w promowaniu wśród pacjentów wiedzy o zależności między stanem zdrowia jamy ustnej a kondycją psychiczną Toothiego wspomagać będzie kilkoro animowanych przyjaciół: Miya, Marcos, Shumba oraz Sara. Jak podano na stronie FDI – dołączą oni do niego w ekscytującej podróży, aby podkreślić istotną rolę, jaką zdrowie jamy ustnej odgrywa w naszym samopoczuciu psychicznym. Celem filmów i innych opracowywanych materiałów jest inspirowanie, angażowanie i mobilizowanie jak największej liczby osób wokół idei informowania o wpływie stanu zdrowia jamy ustnej – dobrego lub złego – na psychikę człowieka.
World Dental Federation zachęca, by w podejmowanych przez siebie działaniach (np. w mediach społecznościowych) lekarze korzystali z tych i kolejnych materiałów filmowych i graficznych. Są one dostępne na stronie Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej FDI: wohd.org.