100 000 dzieci weźmie udział w 8. edycji programu „Dziel się Uśmiechem”!

Aktualności

100 000 dzieci weźmie udział w 8. edycji programu „Dziel się Uśmiechem”!

Wraz z nowym rokiem szkolnym rusza kolejna, 8 już edycja programu „Dziel się Uśmiechem”. 100 000 dzieci w całej Polsce pozna zasady prawidłowej higieny jamy ustnej, a także dowie się jak zapobiegać próchnicy zębów, która dotyczy ponad 80% polskich sześciolatków i dwunastolatków (1). Działania edukacyjne podejmowane w ramach programu, mają utrwalać u dzieci właściwe nawyki oraz zmniejszać skalę tego problemu w Polsce. Polskie Towarzystwo Stomatologiczne jest Partnerem Merytorycznym projektu. 

 Występowanie próchnicy zębów wśród najmłodszych jest zjawiskiem alarmującym. Z problemem zmagają się dzieci w całej Unii Europejskiej, jednak polskie statystyki, na tle średniej z innych krajów członkowskich, wypadają bardzo niekorzystnie – prawie 82% sześciolatków i ponad 85% dwunastolatków w Polsce walczy z próchnicą. Dla porównania, 69% czeskich sześciolatków ma podobny problem z zębami. Na Łotwie i w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi do 55%, a we Francji i Danii już tylko 25% sześciolatków ma próchnicę.

Kształtowanie prawidłowych nawyków przez nauczycieli i opiekunów, już od pierwszych lat życia dziecka, może skutecznie zapobiegać problemowi.

– Odpowiednia edukacja, szczególnie dzieci w wieku rozwojowym i ich rodziców, może zmienić dotychczasowe niewłaściwe nawyki, wpływając na zapobieganie rozwojowi choroby próchnicowej w życiu dorosłym – mówi prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. – Profilaktyka jest niezwykle istotna już od etapu uzębienia mlecznego – dodaje.

Budowanie wśród uczniów świadomości o tym, jak ważna jest prawidłowa higiena jamy ustnej, odbywa się także dzięki atrakcyjnym działaniom edukacyjnym w ramach akcji społecznej „Dziel się Uśmiechem”. Ten ogólnopolski program prowadzony jest od ośmiu lat przez Polski Czerwony Krzyż oraz firmę Mars Polska wraz z partnerami merytorycznymi – Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oraz Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej. W tym roku ambasadorką akcji ponownie zostanie aktorka, Magdalena Różczka, znana z aktywnego zaangażowania w akcje charytatywne i kampanie społeczne. Od początku programu już ponad sześćset tysięcy dzieci wzięło udział w wyjątkowych lekcjach, które przekazują uczniom zasady dbania o zdrowych uśmiech w 4 prostych krokach.

– Mycie zębów rano i wieczorem to tylko pierwszy krok do prawidłowej profilaktyki. Konieczne jest także używanie dodatkowych środków, takich jak nici dentystyczne i płyny do płukania ust, żeby oczyścić przestrzenie międzyzębowe. Posiłki i przekąski spożywane w ciągu dnia także wpływają na ryzyko próchnicy, dlatego po jedzeniu, gdy nie ma możliwości wyszczotkowania zębów, warto sięgnąć po bezcukrową gumę do żucia. Nic nie zastąpi także czwartego kroku, czyli regularnych wizyt kontrolnych. – wyjaśnia prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Program „Dziel się Uśmiechem” jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska. – Jako producent bezcukrowej gumy do żucia chcemy wykorzystywać nasze produkty w słusznej sprawie, jaką jest wspólna walka o zdrowy i piękny uśmiech polskich dzieci. Dlatego ponownie przekażemy 1% ze sprzedaży gum Orbit® we wrześniu i październiku na realizację programu „Dziel się Uśmiechem” – mówi Beata Rożek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Mars Polska.

W ramach akcji, szkołom dostarczane są dedykowane materiały dydaktyczne w formie zeszytów edukacyjnych przygotowanych przez ekspertów. Specjalnie opracowane treści, pełne angażujących ćwiczeń, gier i quizów, ułatwiają dzieciom przyswajanie wiedzy w formie zabawy. Uczniowie otrzymują również praktyczne zestawy do pielęgnacji zębów składające się ze szczoteczki, pasty i bezcukrowej gumy do żucia Orbit®.

– Za pomocą programu „Dziel się Uśmiechem” chcemy edukować rodziców i ich dzieci, kładąc szczególny nacisk na kształtowanie i rozwijanie dobrych nawyków, które są kluczem do sukcesu w walce z próchnicą – mówi Małgorzata Szukała, Kierownik Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów, Polski Czerwony Krzyż. – Wykorzystujemy nasze wieloletnie doświadczenie zebrane przez ponad 50 lat funkcjonowania Klubów Wiewiórki w szkołach i łączymy je z kompetencjami naszych partnerów, żeby realizować program, który odpowiada na bardzo aktualny problem społeczny, jakim jest wysoki odsetek polskich dzieci dotkniętych próchnicą.

VIII edycja programu rozpocznie się już we wrześniu br. i potrwa do końca czerwca.

1) Program Ministerstwa Zdrowia ”Monitorowanie Stanu Zdrowia Jamy Ustnej Populacji Polskiej w latach 2016-2020”  pt. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, 10 i 15 lat w 2018 roku”