Dziś Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej – Polskie Towarzystwo Stomatologiczne

Aktualności

Dziś Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej

Święto, które dziś obchodzimy, zostało zainicjowane dokładnie dziesięć lat temu – 20 marca 2013 roku – przez Światową Federację Dentystyczną (FDI). Jego celem jest podnoszenie na całym świecie świadomości zdrowia jamy ustnej i profilaktyki chorób jamy ustnej. Jest to niezmiernie ważne, ponieważ około 90% światowej populacji zmaga się w ciągu swojego życia z chorobami jamy ustnej, z których wielu można uniknąć.

A potrzeby w zakresie nie tylko działań terapeutycznych, ale i profilaktyki są wciąż ogromne. Wystarczy wspomnieć, że nieleczona próchnica zębów stałych jest według raportu „Global Burden of Disease 2017” najczęściej występującym schorzeniem zdrowotnym, a ponad pół miliarda dzieci cierpi z powodu próchnicy zębów mlecznych. Bardzo powszechna jest także zaawansowana choroba przyzębia, która dotyka średnio co dziesiątą osobę. Ponadto rak jamy ustnej jest jednym z trzech najczęściej występujących nowotworów w niektórych państwach Azji i Pacyfiku.

Te alarmujące statystyki można jednak zmienić, ponieważ do najważniejszych czynników przyczyniających się do rozwoju chorób jamy ustnej należą nieprawidłowa dieta, używanie tytoniu oraz spożywanie alkoholu.

Wspominając o Światowym Dniu Zdrowia Jamy Ustnej, prof. Marzena Dominiak napisała: – Jako środowisko stomatologiczne nie możemy przejść obojętnie obok daty 20 marca. Podjęliśmy wiele wysiłków jako PTS, a wcześniej samorząd lekarski, aby osadzić to święto w świadomości lekarzy dentystów. Teraz rolą nas wszystkich jest budowanie świadomości wśród pacjentów i naszych kolegów lekarzy innych specjalności. Każda forma uczestnictwa w obchodach jest ważna.

Jak informowaliśmy, w związku ze Światowym Dniem Zdrowia Jamy Ustnej już przed kilkoma tygodniami rozpoczęły się działania w ramach kampanii Polska mówi #aaa, której organizatorem jest Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Zgodnie z tegorocznym hasłem ŚDZJU w Polsce: „Zdrowa jama ustna to uśmiech na całe życie”, prowadzimy inicjatywy, których celem jest zarówno podnoszenie świadomości pacjentów, jak i działania stricte terapeutyczne.

Częścią kampanii „Polska mówi #aaa” jest prowadzona na bardzo szeroką skalę akcja bezpłatnych konsultacji stomatologicznych. Realizowana jest ona w 46 gabinetach partnerskich Oral-B, 20 praktykach Lux Med Stomatologia, jak również innych placówkach, które przyłączyły się do naszych działań. Praktyki uczestniczące w tym projekcie pacjenci mogą znaleźć na mapie zamieszczonej na stronie naszej kampanii.

Tylko w ciągu pierwszych trzech tygodni marca udało się już przeprowadzić kilkaset wizyt w gabinetach zaangażowanych w naszą kampanię. Podejmowane działania obejmują między innymi wizyty w ramach Otwartych Drzwi, udział w warsztatach edukacyjnych (profilaktyka, prawidłowa dieta itp.), konkursy z nagrodami, bezpłatne instruktaże higieny jamy ustnej, zajęcia edukacyjne dla określonych grup pacjentów (np. przedszkolaków). Działania te będą kontynuowane w następnych tygodniach.

Z równie dużym sukcesem prowadzona jest ogólnopolska akcja „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”, współorganizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Celem tego projektu, ukierunkowanego na rodziców dzieci pomiędzy 3. a 12. rokiem życia, jest szerzenie świadomości na temat powikłań nieleczonej próchnicy. Akcja obejmuje działania badawczo-profilaktyczno, ale również lecznicze, realizowane dzięki przekazanemu przez firmę Septodont grantowi w wysokości 200 000 zł. Opiekę medyczną zapewniają lekarze z renomowanych klinik enel-med stomatologia.

W różnego rodzaju działania związane ze Światowym Dniem Zdrowia Jamy Ustnej włączyły się także setki innych praktyk dentystycznych prowadzonych przez członków Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

W kampanię „Polska mówi #aaa” zaangażowały się czołowe firmy i marki branży stomatologicznej: Partner Główny 2023 – Oral-B oraz Partnerzy 2023 – Listerine, Orbit, MyEcoBrush, Stomatologia enel-med, Lux Med Stomatologia, Shop-dent, Biomed, Oclean, Invisalign, Zdrowy Lizak Mniam-Mniam, Meridol i Colgate. Partnerami medialnymi przedsięwzięcia są: Medonet, Dentonet, Infodent24.pl oraz PortalDentystyczny.pl.

Patronatem honorowym naszą kampanię objęli prezydenci Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Katowic, Koszalina, Krakowa, Łodzi, Opola i Rzeszowa.