Aktualności

O co chodzi z obchodami ŚDZJU i kampanią „Polska mówi #aaa!”?

O co chodzi z obchodami ŚDZJU i kampanią „Polska mówi #aaa!”?

Na początek banał – w kalendarzu nie ma lepszej daty niż 20 marca, aby głośno i wyraźnie mówić, o tym, że o zęby trzeba dbać. Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej, uchwalony przez Światową Federację Dentystyczną (FDI) – w dużym uproszczeniu – ma właśnie takie zadanie. Kampania „Polska mówi #aaa!”, realizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, ma natomiast lokalnie inspirować do działania oraz integrować wszelkie podejmowanie inicatywy. Jesteście z nami?

Zakochani mają Walentynki, miłośnicy dyń z oczami – Halloween. Swoje święta mają fani czekolady, kotów, a nawet kapeluszy. Świetnie, każda okazja do chwili radości jest dobra. Dlaczego więc nie świętować dnia „zdrowych zębów”? „Hmm, to jakieś takie niewygodne”, „To takie intymne”, „Ooo nie, boję się dentysty” – to w dużym skrócie – brutalna rzeczywistość, z którą chcemy się zmierzyć. Ze szczoteczką do zębów trudniej o selfie, ale…właściwie dlaczego?

Czytaj także: Wikipedia o Światowym Dniu Zdrowia Jamy Ustnej

Profilaktyka stomatologiczna jest banalnie prosta, polscy dentyści są fajni i mają nowoczesne kliniki. Przeglądy jamy ustnej – nawet w prawatnych gabinetach – są bardzo często bezpłatne, a szczoteczka, pasta, nić dentystyczna, płukanka i guma do żucia nie kosztują fortuny. A jednak zdrowie jamy ustnej traktowane jest często po macoszemu, co odbija się w fatalnych statystykach, szczególnie dotyczących próchnicy. W śniadaniowych pasmach w telewizji zawsze znadzie się ważniejszy temat. Szkoda.

Kampania „Polska mówi #aaa” chce stawić czoła temu zjawisku. Spokojnie, zapewniamy, że nie będzie to walka z duchami stomatologicznymi ze słusznie minionej epoki. Odbiorcami kampanii mają być wszak również młodzi, którzy urodzili się już w czasach profesjonalnych gabinetów, wyposażonych w nowoczesne technologie, a jednak mają dziury w zębach wielkie jak ze Szczecina do Ustrzyk.

ŚDZJU 2018 – tak relacjonowaliśmy „na żywo” 20 marca

Kampania “Polska mówi #aaa!” ma za zadanie udowodnić, że o zęby warto dbać, że nie jest to skomplikowane i drogie (dużo tańsze niż leczenie poważnie zaniedbanej jamy ustnej). W tym roku dodatkowo, kampania ma zwrócić uwagę na kwestię zdrowego odżywiania, szczególnie zachęcić do ograniczenia spożycia cukrów, zwłaszcza słodzonych napojów. To „zuooo” i wcale nie uśmiechamy się używając młodzieżowego slangu. Drugim tematem będzie profilaktyka nowotworów jamy ustnej. Niestety problem jest coraz poważniejszy, choć naprawdę nie trzeba wiele, aby uprzedzić chorobę.

Czytaj także: Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej 2019 – preludium

Co będzie sukcesem kampanii? Na pewno będzie nim dotarcie z przekazami i wiadomościami do przedszkoli i szkół oraz – dalej – rodziców i opieknuów. Wierzymy, że rozpędzi to lawinę pomysłów i inicjatyw, które szybko zostaną zarejestrowane na mapie dostęnej na www.polskamowiaaa.pl. Sukcesem będzie zaagnażowanie profesjonalistów – lekarzy i lekarzy dentystów, higienistek, dietetyków, onkologów czy diabetologów – kto ma przekazywać wiedzę, jak nie oni? Zwycięstwem będzie wreszcie zrozumienie idei kampanii i ŚDZJU przez przedstawicieli najwyższych władz państwowych. Każda mądra decyzja posłów czy senatórów będzie ogłoszona jako tryumf.

JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W KAMPANIĘ POLSKA MÓWI AAA I OBCHODY ŚWIATOWEGO DNIA ZDROWIA JAMY USTNEJ?

Jeżeli jesteś:

WYCHOWAWCĄ, NAUCZYCIELEM – odwiedź www.polskamowiaaa.pl, pobierz niezbędne materiały edukacyjne (bliżej 20 marca będzie ich więcej), zaproponuj dzieciom wspólny projekt w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej. Może to być pogadanka, wizyta dentysty lub higienistki. Ostrzegaj przed słodzonymi napojami! Pokaż ogólnodostępne w internecie obrazy, które uzmysławiają ilość cukru w napojach słodzonych, sokach, płatkach śniadaniowycych, a nawet w ketchupie. Zorganizuj konkurs na najlepszy plakat czy quiz. Zainspiruj dziennikarzy ze szkolnej gazetki lub radiowęzła, aby w marcowym wydaniu/programie nie zabrakło informacji o Światowym Dniu Zdrowia Jamy Ustnej. Nie przegap tego dnia w programie wychowawczo-eduacyjnym.

RODZICEM – porozmawiaj (pierwszy raz lub kolejny) ze swoim dzieckiem, wyjaśnij mu, że jeżeli będzie dbał o zęby – nawet te mleczne – dłużej zachowa piękny uśmiech. Pokaż mu, jak prawidłowo myć zęby, wybierz się wspólnie z nim do sklepu, gdzie kupicie szczoteczkę i pastę. Nie kupujcie jednak oczami – czytajcie etykiety. Dobra pasta to taka, która zawiera odpowiednie stężenie florków. Twoje dziecko uwielbia gry? Pokaż mu taką, w której wcieli się w rolę dentysty lub pacjenta – w mobilnych sklepach internetowych jest ich bez liku. Przekonaj malucha, że woda jest dużo lepsza niż kolorowe napoje w puszkach. Wytłumacz mu dlaczego kolejny baton nie jest dobrym pomysłem. „Nie, bo nie” – to nie jest dobra droga. Zaproponuj wspólne wyjście do gabinetu stomatologicznego. Pamiętaj, przykład idzie z góry.

POLITYKIEM, URZĘDNIKIEM – wesprzyj lokalnie kampanię, przekaż informację o obchodach do wydziałów edukacji lub bezpośrednio do szkół i przedszkoli. Rozdystrybuuj materiały edukacyjne w urzędach oraz instytucjach. Przekaż dowolną kwotę na lokalne inicjatywy związane z promocją zdrowia jamy ustnej, zorganizuj konkurs z cenną nagrodą, zastanów się jak poprawić poziom opieki stomatologicznej w twoim województwie, mieście czy gminie. Zorganizuj debatę ekspertów, zachęć media do zainteresowania się kampanią. Zamień cukierki w twoim gabinecie na owoce lub warzywa. Zarejestruj inicjatwę – nawet najdrobniejszą na www.polskamowiaaa.pl.

LEKARZEM DENTYSTĄ, LEKARZEM innej specjalności/HIGIENISTKĄ/PIELĘGNIARKĄ – zastanów się zanim zrobisz promocję na wybielanie czy bezpłatny przegląd. Z pewnością możesz zrobić więcej dla lokalnej społeczności. Zapytaj w pobliskim przedszkolu lub szkole, czy nie potrzebują lekcji o zdrowiu jamy ustnej, zadzwoń do znajomego dziennikarza, aby napisał tekst lub nakręcił wideo z twojego projektu, zaproś na przegląd sportowców z lokalnego klubu. Przekaż pacjentom niezbędne informacje o podstawowej profilaktyce zdrowia jamy ustnej, wręcz ulotki, zachęć do odwiedzenia www.polskamowiaaa.pl.

PACJENTEM, niezależnie od wiekuodwiedź swojego lekarza dentystę. Poproś go o fachowy instruktaż higieny jamy ustnej – nawet jeżeli wydaje ci się, że dobrze myjesz zęby pozwól, aby zweryfikował to ekspert. Uważnie wsłuchaj się w to, co mówi higienistka zatrudniona w gabinecie. Wymień szczoteczkę na nową, nitkuj zęby, płucz płukanką, żuj gumę bezcukrową 20 minut po posiłku. Poświęć chwilę, aby dowiedzieć się do czego służy irygator. Udostępnij naszą akcję na swoim profilu w mediach społecznościowych. Zamień słodzone napoje na wodę. Jedz warzywa! Pamiętaj, że zdrowie zaczyna się w jamie ustnej.

BĄDŹCIE KREATYWNI!

Najczęstsze pytania dotyczące udziału w kampanii „Polska mówi #aaa!”

Najczęstsze pytania dotyczące udziału w kampanii „Polska mówi #aaa!”

KIEDY ZACZYNA SIĘ KAMPANIA?

Właściwie już się zaczęła (czytaj tutaj), ale właściwe obchody – z przytupem – zaczniemy realizować na miesiąc przed 20 marca.

CO SIĘ WYDARZY PODCZAS KAMPANII?

O tym z pewnościa dowiecie się wkrótce. Szykujemy kilka niespodzianek i prawdziwych bomb!

GDZIE ZGŁOSIĆ SWÓJ PROJEKT?

Wejdź na www.polskmowiaaa.pl, załóż bezpłatne konto i uzupełnij formularz opisując swoją inicjatywę. Dodaj zdjęcia, adres. Nie reklamuj – zachęcaj.

CZY MÓJ PROJEKT MUSI DOTYCZYĆ CUKRU LUB PROFILAKTYKI ONKOLOGICZNEJ?

Może, ale nie musi. Wprawdzie cukier i profilaktyka onkologiczna, to dwa wiodące tematy tegorocznej kampanii, ale każdy przekaz zwracający uwagę na istototę zdrowia jamy ustnej będzie strzałem w „10”.

CZY MÓJ PROJEKT MUSZĘ ZREALIZOWAĆ 20 MARCA?

Absolutnie nie. Możesz to zrobi tydzień wcześniej lub tydzień później, dowolnie – kiedy Ci pasuje.

W JAKI SPOSÓB MOGĘ ZGŁOSIĆ RELACJĘ ZE SWOJEGO PROJEKTU?

Wykorzystaj do tego wcześniej założone konto na www.polskamowiaaa.pl. Edytuj wpis, dodaj zdjęcia i wideo. Pochwal się linkiem w mediach społecznościowych.

JAK WYKORZYSTAĆ MATERIAŁY EDUKACYJNE KAMPANII?

Wszystkie materiały dostępne na www.polskamowiaaa.pl są dostępne do swobodnego wykorzystania. Pliki graficzne w dużej większości przygotowane są w rozdzielczości drukarskiej, zatem po wydrukowaniu (amatorskim lub profesjonalnym) będą prezentować się znakomicie. Materiałów będzie przybywać z każdym dniem kampanii. Ciągle aktualny jest spot kampanii dostępny na YouTube.

JAK BYĆ NA BIEŻĄCO Z WYDARZENIAMI KAMPANII?

Najlepszym sposobem będzie polubienie oficjalnego profilu na Facebooku – tutaj.

JAK KRAJOWE OBCHODY MAJĄ SIĘ DO PROGRAMU ŚWIATOWEJ FEDERACJI DENTYSTYCZNEJ?

Czerpiemy pewne wzorce, natomiast postawiliśmy na indywidualny przekaz. W każdym kraju członkowskim FDI występują inne problemy dotyczące opieki stomatologicznej. My w ramach światowego hasła “Say ahhh” postawiliśmy na cukier i onkologię.

Kampania 2018ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA JAMY USTNEJ 2018 – to się nam i Wam udało!

„Polska mówi #aaa!” to pierwsza w historii Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego ogólnopolska kampania promująca zdrowie jamy ustnej.  Ideą akcji w 2018 r. była edukacja stomatologiczna, upowszechnienie Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca) oraz jego wartości. Do społeczeństwa docieraliśmy m.in.: poprzez stronę internetową (www.polskamowiaaa.pl), social media, spot TV, kampanię ekranową na dworcach PKP w 10 miastach (blisko 100 tysięcy wyświetleń), cykl bezpłatnych badań w mobilnych gabinetach, publikacje na łamach „Gazety Wyborczej” oraz mediów ogólnopolskich i branżowych, patronaty medialne, kreacje reklamowe, plakaty i ulotki. Istotną wartością akcji były projekty realizowane przez gabinety dentystyczne, szkoły i przedszkola. Wszystkie znalazły się na interaktywnej mapie kampanii. Ambasadorami kampanii byli m.in. Maciej Musiał i Piotr Rubik oraz cenieni przedstawiciele środowiska. Zwieńczeniem kampanii był list do Premiera RP.

Po raz pierwszy w Polsce obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej nabrały takiego znaczenia. Udało nam się zaktywizować do działania setki gabinetów, szkół i przedszkoli. Przez kilka tygodni dentystyczne social media pełne były informacji o kampanii i jej odsłonach. Uczestnicy i obserwatorzy podkreślali jej nowoczesną formułę, interaktywność, wyrażając chęć uczestnictwa w kolejnych edycjach.