Praca stomatologa, to nie tylko przyjmowanie pacjentów. Dochodzi do tego jeszcze wypełnianie kartoteki pacjenta, sporządzenie raportów i organizacja kalendarza. Co zrobić, by ograniczyć czas spędzony przy tym, co z przekąsem nazywamy „papierologią”? Elektronika po raz kolejny przychodzi nam z pomocą, by usprawnić proces i zorganizować pracę tak, by możliwie najwięcej czasu poświęcać pacjentowi. Programów do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej jest wiele, warto się im przyjrzeć już teraz, bo od 1 stycznia 2020 roku taka dokumentacja będzie obowiązkowa.
Po pierwsze, kalendarz
Przejrzysty, a przede wszystkim intuicyjny kalendarz, to bardzo ważne narzędzie pracy lekarza. Szukając idealnego modelu elektronicznej dokumentacji medycznej, zwróćmy uwagę, czy oferuje ona kalendarz i czy jest on czytelny i łatwy w użytkowaniu. Warto zadbać również o możliwość dzielenia się kalendarzem z pozostałymi pracownikami – usprawni to znacznie zarządzanie gabinetem. Tego typu narzędzia najlepiej przetestować w praktyce, użytkując je przez jakiś czas. Takiemu rozwiązaniu naprzeciw wychodzą firmy oferujące oprogramowanie na zasadach abonamentu. Dzięki temu, co miesiąc płacimy ustaloną kwotę za użytkowanie oprogramowania. Jeśli nie spełni ono naszych oczekiwań, z końcem każdego miesiąca możemy z niego zrezygnować. To duża wygoda w porównaniu z oprogramowaniem, w którym na starcie trzeba zapłacić jednorazową, lecz bardzo wysoką kwotę za licencję.
Przejrzysta i kompletna baza danych
Papierowa baza danych to czasochłonne rozwiązanie, które wiąże się z ryzykiem wystąpienia pomyłek. Ogromną zaletą dobrego oprogramowania do zarządzania gabinetem stomatologicznym jest fakt, że wszystkie ważne informacje znajdują się w jednym miejscu. Zyskujemy uporządkowaną dokumentację, nie tracimy czasu na przeszukiwanie papierów. Wszystko mamy zgromadzone w jednym miejscu: dotychczasowy przebieg leczenia, przebyte choroby, zdjęcia RTG, wyniki badań, wywiad z pacjentem, ankiety, ale również notatki własne o pacjencie. To cenne rozwiązanie dla nas, ale wręcz nieocenione, gdy w czasie naszej nieobecności zastępuje nas inny stomatolog, pracujący w gabinecie.
Liczby pod kontrolą
Prowadząc gabinet stomatologiczny warto sporządzać raporty i analizy dotyczące finansów i planów rozwoju firmy. Dobre oprogramowanie, jest wyposażone w narzędzie, które znacznie to ułatwi. Prowadzenie odpowiednich analiz i statystyk, dopasowane do potrzeb gabinetu, pozwoli na kontrolę finansów, ale również badanie potrzeb pacjentów. To konkretne informacje, z których pomocą możemy podnieść jakość wykonywanych świadczeń.
Dostęp z każdego miejsca
Dużą zaletą przejścia na elektroniczną dokumentację jest możliwość korzystania z niej wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu. Dzięki temu, że oprogramowanie działa w chmurze, zawsze, także przebywając poza gabinetem, będziemy mogli zajrzeć np. do bazy pacjentów, kalendarza czy naszego rozkładu pracy.
A co z RODO?
Przechowywanie wrażliwych danych wymaga obecnie wydzielenia w gabinecie profesjonalnej, oddzielnej serwerowni. Koszty takiego rozwiązania wzrastają jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę wydatki związane z zakupem serwera, instalacją klimatyzacji w serwerowni i obsługą informatyczną. Istnieją jednak oprogramowania do elektronicznego zarządzania gabinetem, które przechowują dane pacjentów za nas we własnych serwerowniach. My zaś mamy dostęp do danych w chmurze. Dzięki temu gabinet nie musi ponosić comiesięcznych kosztów związanych z prowadzeniem własnej serwerowni – bierze je na siebie ktoś inny.
Podsumowanie: Wprowadzanie nowych rozwiązań często wiąże się z oporem, gdy jednak przeanalizujemy to, jak dobrze dobrane oprogramowanie wpłynie na naszą pracę, okaże się, że gra jest warta świeczki. Do 1 stycznia 2020 roku zostało jeszcze trochę czasu, nie zmarnujmy go. W sytuacjach takich jak ta sprawdzają się słowa, że „pośpiech jest najgorszym doradcą”. Wykorzystajmy czas na uważne przeanalizowanie ofert, przetestowanie rozwiązań i na pozbawione pośpiechu nauczenie się pracy z nowym programem, by w 2020 wejść ze spokojem, w pełni korzystając z atutów elektronicznej dokumentacji.
PARTNER CYKLU