Hasło tegorocznych działań w ramach kampanii „Polska mówi #aaa” brzmi: „Zdrowa jama ustna to uśmiech na całe życie”. Ta prawda, znana każdemu lekarzowi dentyście, wciąż pozostaje nieoczywista dla wielu pacjentów, bez względu na ich wiek oraz doświadczenia z leczeniem stomatologicznym. Zdrowie jamy ustnej to także sposób na uchronienie się przed wieloma poważnymi schorzeniami ogólnoustrojowymi, które mogą być wywołane przez patogeny bytujące w jamie ustnej – szczególnie w przypadku niepodejmowania przez długi czas leczenia. Z tego względu wciąż niezbędne jest podnoszenie świadomości naszych pacjentów, że konsekwencja w prawidłowym dbaniu o higienę jamy ustnej, działania profilaktyczne oraz regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym pozwolą cieszyć się nie tylko atrakcyjnym, ale również zdrowym uśmiechem przez długie lata.
Tym celom służy kampania „Polska mówi #aaa”, której organizatorem jest – już od 2018 roku – Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Na przestrzeni ostatnich lat to setki inicjatyw podejmowanych w różnych środowiskach, ponad dziesięć tysięcy wykonanych przeglądów stomatologicznych, tysiące wyleczonych zębów i dziesiątki tysięcy tych, do których udało się dotrzeć z wiedzą na temat roli zdrowia jamy ustnej.
Częścią trwającej cały rok kampanii „Polska mówi #aaa” w 2023 roku była przeprowadzona akcja bezpłatnych konsultacji stomatologicznych. W jej realizację włączyło się 46 gabinetów partnerskich Oral-B, 20 praktyk Lux Med Stomatologia, a także dziesiątki placówek prywatnych, które w ten sposób zdecydowały się wesprzeć cele kampanii.
Działania obejmują też wizyty pacjentów w ramach Otwartych Drzwi, udział w warsztatach edukacyjnych (profilaktyka, prawidłowa dieta itp.), konkursy z nagrodami, bezpłatne instruktaże higieny jamy ustnej, zajęcia edukacyjne dla określonych grup pacjentów. „Polska mówi #aaa” to także konkursy profilaktyczne dla higienistek stomatologicznych – ich uczestniczki w swojej codziennej pracy korzystają z produktów profilaktycznych dostarczonych przez Partnerów naszego projektu.
Nie sposób nie wspomnieć o stanowiącej część kampanii akcji „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”, która jest współorganizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Ten ogólnopolski projekt, którego adresatami są dzieci w wieku 3–12 lat oraz ich rodzice, ma na celu podnoszenie świadomości w zakresie negatywnych skutków nieleczenia próchnicy zębów. Dzięki grantowi w wysokości 200 000 zł, który przekazała firma Septodont Polska, prowadzone były zarówno działania badawczo-profilaktyczno, jak i lecznicze, realizowane przez lekarzy dentystów z klinik enel-med Stomatologia.
Najnowszy z licznych przykładów działań podejmowanych w ramach kampanii pochodzi sprzed zaledwie kilkunastu dni z Przedszkola Publicznego Edulica w Warszawie. W piątek 16 czerwca warsztaty w zakresie higieny jamy ustnej w grupie „Panterek” przeprowadziła tam reprezentująca Sekcję Profilaktyki i Promocji Zdrowia Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego hig. stom. mgr Paulina Mintzberg-Wachowicz. „Panterki”, grupa 20 dzieci w wieku 3 i 4 lat, wysłuchały krótkiej pogadanki o jamie ustnej, szczotkowaniu i nitkowaniu zębów, zdrowiej diecie oraz wizytach w gabinecie dentystycznym. W części praktycznej maluchy miały okazję uczestniczyć w doświadczeniu, które dowodzi, że czyste, umyte zęby są chronione przed działaniem kwasów, a także mogły przećwiczyć nitkowanie zębów.
Podczas warsztatów każde dziecko miało okazję wyszczotkować zęby szczotką manualną, szczoteczką elektryczną z główką okrągłą oraz główką podłużną na modelu, a także dotknąć włókien różnych szczotek – przeznaczonych do użytkowników z różnych grup wiekowych.
Spotkanie to przebiegło w znakomitej, przyjaznej atmosferze, dlatego Sekcja Profilaktyki PTS zamierza przeprowadzić podobne warsztaty we wszystkich grupach dzieci w tej placówce przedszkolnej.
Także do dzieci skierowany jest konkurs pod nazwą „Czy wiesz, że próchnica zębów nie ma wakacji?”, którego współorganizatorem jest firma Septodont Polska. Ma on uświadomić zarówno dzieciom, jak i ich opiekunom, że beztroski czas wakacji nie zwalnia od konieczności dbania o higienę jamy ustnej. Konkurs jest przeznaczony dla przedszkolaków oraz uczniów klas I–III, a prace plastyczno-techniczne można zgłaszać do 20 lipca. Szczegóły znaleźć można na Facebooku oraz Instagramie kampanii.
Działania podejmowane w ramach kampanii „Polska mówi #aaa” nie mogłyby być realizowane bez aktywnego zaangażowania naszych partnerów – wiodących firm i marek branży stomatologicznej. Są nimi: firma Oral-B (Partner Główny 2023) oraz Partnerzy 2023: Biomed, Colgate, Invisalign, Listerine, Luxmed Stomatologia, Meridol, MyEcoBrush, Oclean, Orbit, Shop-dent, Stomatologia enel-med, Zdrowy Lizak Mniam-Mniam. W gronie partnerów medialnych kampanii znaleźli się: Dentonet.pl, Medonet.pl, Infodent24.pl oraz Portal Dentystyczny.pl.
Warto wspomnieć, że działania projektu „Polska mówi #aaa” spotkały się z życzliwym przyjęciem włodarzy polskich miast. Swoim patronatem honorowym kampanię objęli prezydenci: Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Katowic, Koszalina, Krakowa, Łodzi, Opola oraz Rzeszowa.