Już za trzy tygodnie, w poniedziałek 20 marca, będziemy obchodzić Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (ŚDZJU). Zgodnie z ideą World Dental Federation (FDI), która zainaugurowała to święto przed dziesięcioma laty, ten dzień to przede wszystkim okazja, by podnosić świadomość zdrowia jamy ustnej i profilaktyki chorób jamy ustnej. Poszczególne edycje ŚDZJU mają swój temat przewodni – tym razem jest nim hasło: „Bądź dumny ze swojej jamy ustnej (by móc cieszyć się uśmiechem przez całe życie)” (ang. Be Proud of Your Mouth for a lifetime of smiles).
Z tego względu w wielu miejscach naszego kraju będą podejmowane inicjatywy mające na celu uświadamianie roli zdrowia jamy ustnej i zalet wynikających z zachowania pięknego uśmiechu przez długie lata. Warto jednak wspomnieć, że dwudziesty dzień marca to co roku zaledwie początek projektów, które są często realizowane przez kolejne miesiące.
Liczne działania zostały zaplanowane w ramach kampanii Polska mówi #aaa, której organizatorem jest Polskie Towarzystwo Stomatologiczne.
Kontynuowana jest akcja „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” skierowana do rodziców dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Jest ona prowadzona dzięki grantowi o wysokości 200 tys. złotych, przekazanemu przez firmę Septodont. W ramach kampanii realizowane są działania badawczo-profilaktyczno-lecznicze, dzięki którym pomoc mogą uzyskać dzieci z całego kraju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wsparcie i opiekę medyczną zapewniają specjaliści z renomowanych klinik enel-med stomatologia.
Dolnośląski Oddział PTS wraz z Komisją Stomatologiczną Dolnośląskiej Rady Lekarskiej, Wydziałem Zdrowia Miasta Wrocławia oraz Polskim Towarzystwem Studentów Stomatologii przeprowadzi akcję badania jamy ustnej pacjentów (studenci) oraz pełnego zabiegu higienizacji u pacjentów dorosłych i dzieci (higienistki stomatologiczne). Koordynatorzy działań zespołu, lekarze stomatolodzy, będą udzielali konsultacji, porad lekarskich, a także informowali o czynnikach ryzyka chorób nowotworowych jamy ustnej. Wydarzenie to odbędzie się już w sobotę 18 marca w godzinach 12:00–18:00 w dwóch galeriach handlowych we Wrocławiu. Dla uczestników dostępne będą m.in. szczoteczki do zębów, próbki past do zębów oraz materiały edukacyjne w zakresie zdrowia jamy ustnej.
Warto dodać, że na stronie kampanii „Polska mówi #aaa” dostępna jest lista 20 gabinetów Lux Med Stomatologia oraz 46 gabinetów partnerskich Oral-B, które wesprą tegoroczną akcję. Tylko w marcu udzielą one ponad 2800 bezpłatnych konsultacji stomatologicznych. Każdy pacjent może znaleźć na mapie Polski najbardziej dogodne dla niego miejsce badania stomatologicznego.
W ramach działań związanych ze Światowym Dniem Zdrowia Jamy Ustnej będą odbywać się też m.in. webinary z Partnerami kampanii „Polska mówi #aaa” i projekty dla higienistek (sesje Akademii Pierre Fabre oraz wykład Pierre Fabre podczas targów Krakdent 2023). Przygotowywane są również działania edukacyjne, które będą prowadzone w wybranych sieciach drogeryjnych.
W projekty realizowane w ramach akcji „Polska mówi #aaa” włączyły się czołowe firmy i marki branży stomatologicznej: Oral-B, Orbit, Zdrowy Lizak Mniam-Mniam, Listerine, MyEcoBrush, Lux Med, enel-med, Shop Dent, Biomed, Oclean, Invisalign, Pierre Fabre, Dentonet, Medonet.
Na stronie akcji „Polska mówi #aaa” czytamy: Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej to globalne wydarzenie z ogromnym potencjałem komunikacyjnym w zakresie upowszechniania profilaktyki stomatologicznej. To dzień, w którym wszystkie środowiska: od lekarzy dentystów, przez pedagogów, samorząd terytorialny, po władze na szczeblu centralnym, mogą i powinny jednym głosem wyrazić stanowisko, że nie można mówić o zdrowiu ogólnym bez zdrowej jamy ustnej. To najwłaściwszy moment do podejmowania w przestrzeni publicznej dyskusji na temat znaczenia profilaktyki stomatologicznej, również w aspekcie ekonomicznym. To wreszcie najlepszy czas do podejmowania małych i dużych inicjatyw, które będą przypominać, jak istotna jest troska o zdrowe zęby.