Aktualności

„Wiedza o Zdrowiu” w szkołach? PTS zgłasza uwagi

Idea wprowadzenia do szkół przedmiotu „Wiedza o Zdrowiu” jest słuszna pod warunkiem, że w programie zajeć znajdzie się miejsce na informajce z zakresu zdrowia jamy ustnej – czytamy w liście prof. Marzeny Dominiak, prezydenta PTS do Rzecznika Praw Pacjentów Bartłomieja Chmielowca.

Rzecznik Praw Pacjentów zaproponował Ministerstwu Edukacji Narodowej i Ministerstwu Zdrowia wprowadzenie przedmiotu „Wiedza o Zdrowiu” do programu naucznia. W wystąpieniu do szefów obu resortów RPP wskazał wstępny zakres przedmiotu. Niestety w propozycji, co warto zauważyć – poddanej do dyskusji – brak zagadnień poświęconych zdrowiu jamy ustnej.

– Wdrożenie przedmiotu „Wiedza o zdrowie” w ramach edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach uważam za trafny pomysł, o ile zakres programowy będzie zawierał także podstawowe informacje o zdrowiu jamy ustnej. Ile i jakiej pasty używać? Jak długo myć zęby? Dlaczego profilaktyka jest przyjemniejsza od leczenia? Jak słodzone napoje wpływają na stan zdrowia jamy ustnej? Co jeść, aby zęby rozwijały się prawidłowo? To tylko niektóre z pytań, na które dzieci i młodzież powinny znać odpowiedź – pisze do RPP prof. Marzena Dominiak.

Prezydent PTS podkreśliła, że współczesna medycyna oparta na faktach nie ma wątpliwości, że nie ma zdrowego ciała bez zdrowej jamy ustnej. Dowodzą tego m.in. publikacje w najbardziej prestiżowych czasopismach naukowych poświęconych medycynie. W ostatnim wydaniu „The Lancet”, źródle dla lekarzy właściwie niepodważalnym, grono międzynarodowych ekspertów wyraźnie podkreśliło, iż „zęby i jama ustna są integralnymi częściami ciała wspierającymi i umożliwiającymi podstawowe funkcje życiowe człowieka”. Podobną opinię sformułowała już lata temu Światowa Federacja Dentystyczna FDI. Polskie środowiska stomatologiczne w pełni zgadzają się z tymi przekazami, a Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, jako za jedno z najważniejszych wyzwań uznaje budowanie świadomości społecznej w tym zakresie.

– Nie mamy wątpliwości, że żadne rozwiązania systemowe nie będą działały skutecznie, jeżeli troska o zdrowie nie zacznie się w domu i w szkole. Edukacja zdrowotna, szczególnie ta oparta na faktach, może być silnym fundamentem komfortowego życia przyszłych pokoleń – uważa szefowa Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

W liście do Bartłomieja Chmielowca prof. Marzena Dominiak pogratulowała pomysłu i zachęciła do współpracy z Polskim Towarzystwem Stomatologicznym.

Fot. pixabay.com