Aktualności

ŚDZJU 2019: PTS stawia na walkę z cukrem

ŚDZJU 2019: PTS stawia na walkę z cukrem

„Mniej cukru – więcej uśmiechu” – to główne przesłanie 2. edycji kampanii „Polska mówi #aaa!”, która towarzyszyć będzie obchodom Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej 2019.

W ramach kampanii Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, licząc na wsparcie licznych sojuszników, chce głośno i wyraźnie zaapelować do Polaków o ograniczenie dziennego spożycia cukru, a do krajowych władz o konkretne działania skutkujące redukcją spożycia cukru.

– W ramach kampanii chcemy budować świadomość społeczną, przekonując iż nadmierne spożycie cukru ma negatywny wpływ na zdrowie jamy ustnej, w szczególności występowanie choroby próchnicowej, chorób przyzębia, nowotworów jamy ustnej oraz innych chorób przewlekłych – zapowiada prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Szefowa PTS wyjaśnia, że kampania już właściwie się rozpoczęła.

– Trwają wewnętrzne analizy i konsultacje – to ważne, ponieważ planowane postulaty, które zamierzamy sformułować tego wymagają. Nauka nie ma wątpliwości – cukier jest wiodącym czynnikiem ryzyka występowania próchnicy – choroby, która z niewytłumaczalnych powodów pomijana jest w społecznej komunikacji prozdrowotnej. Jak przekonuje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Światowa Federacja Dentystyczna (FDI), w ciągu ostatnich 50 lat spożycie cukru wzrosło trzykrotnie. Większa liczba zmagających się z wymienionymi chorobami nie jest więc dziełem przypadku. Będzie ich jeszcze więcej jeżeli nie podejmiemy natychmiastowych działań – uważa prof. Marzena Dominiak.

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (World Oral Health Day) obchodzimy 20 marca. Kampania Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego z pewnością zacznie się wcześniej. Szczegóły projektu zostaną przedstawione wkrótce.

„Polska mówi #aaa!” to pierwsza w historii PTS ogólnopolska kampania promująca zdrowie jamy ustnej.  Ideą akcji była edukacja stomatologiczna, upowszechnienie Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej 2018 (20 marca) oraz jego wartości. Do społeczeństwa akcja dotarła m.in.: poprzez stronę internetową (www.polskamowiaaa.pl), social media, spot TV, kampanię ekranową na dworcach PKP w 10 miastach (blisko 100 tysięcy wyświetleń), cykl bezpłatnych badań w mobilnych gabinetach, publikacje na łamach „Gazety Wyborczej” oraz mediów ogólnopolskich i branżowych, patronaty medialne, kreacje reklamowe, plakaty i ulotki. Istotną wartością akcji były projekty realizowane przez gabinety dentystyczne, szkoły i przedszkola. Wszystkie znalazły się na interaktywnej mapie kampanii. Ambasadorami kampanii byli m.in. Maciej Musiał i Piotr Rubik oraz cenieni przedstawiciele środowiska. Zwieńczeniem kampanii był list do Premiera RP.

– Po raz pierwszy w Polsce obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej nabrały takiego znaczenia. Udało nam się zaktywizować do działania setki gabinetów, szkół i przedszkoli. Przez kilka tygodni dentystyczne social media pełne były informacji o kampanii i jej odsłonach. Uczestnicy i obserwatorzy podkreślali jej nowoczesną formułę, interaktywność, wyrażając chęć uczestnictwa w kolejnych edycjach – podkreślają organizatorzy.

Współorganizatorami kampanii byli: Naczelna Izba Lekarska, Be Active Dentist oraz ewiDENTniepr.

Czytaj także: 

Spot kampanii „Polska mówi aaa” w TVP

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej – przeżyjmy to jeszcze raz (wideo)

Apel PTS do Premiera Mateusza Morawieckiego

Zdrowie jamy ustnej – spot promocyjny w nowej wersji